Příčiny únavy (Meduňka 9/2017)

07.12.2017 14:23

MUDr. Ludmila Eleková

 

<<< Předchozí část seriálu       Obsah seriálu

 

    MUDr. Ludmila ElekováMnožství lidí, kteří chodí k lékařům s únavou, je obrovské. Unavený je snad každý. Když se zeptám, jak se cítí, řeknou „dobře“, ale když se cíleně zeptám, jak jsou na tom s energií, tak odpoví, že jsou unavení, ale že to je přece „normální“. Překvapuje mě, co vše lidé považují za „normální“

    Únava je pocit slabosti, tíhy, nedostatečné motivace, chuti k činnosti, ospalost, snížené bdělosti, zhoršené paměti, svalové slabosti, snížení vytrvalosti a schopnosti podat vrcholný výkon. Může být vnímána jako duševní, tělesná nebo obojí. V nejtěžších případech mluvíme o únavovém syndromu. Vyšetřování unaveného člověka je pro konvenční medicínu frustrující, protože velmi často se nic nenajde. Otázkou ale je, z jakých vyšetření se dospělo k tomu „nic“! Bohužel, mnoho lékařů udělá jen velmi omezená vyšetření. Když má nemocný štěstí a dostane se k imunologovi, dočká se podrobnějšího vyšetření, ale často s negativním výsledkem. V tomto bodě je pacient buď odehnán s tím, že je „zdráv“, nebo odeslán k psychiatrovi.

    Co tedy může způsobit únavu? Špatná výživa: nedostatečná v obsahu vitamínů živin, minerálů, bílkovin, kvalitních tuků a antioxidantů, plná rychlých sacharidů, způsobujících časté hypoglykemie, potravinové alergie a intolerance. Dále chudokrevnost, narušená funkce mitochondrií, intoxikace, přetížení jater, individuálně zvýšená potřeba určitých živin a vitamínů, chronické infekce, oslabení imunity, autoimunitní onemocnění a chronické zánětlivé stavy, chronický stres ve fázi oslabení činnosti nadledvinek (sk: nadobličiek) (snížená produkce kortizolu). Únava je také často nežádoucím účinkem některých léků. Z psychických příčin je to deprese a jiná psychická onemocnění, ale také celkově špatná životospráva, nedostatek spánku a pohybu. Na vyšší úrovni nedostatek pozitivních duševních podnětů, ztráta smyslu života, neustálý kolotoč negativních myšlenek. Nemocný musí převzít odpovědnost za svůj život, protože jeho dosavadní způsob života k únavě přispěl, ať již to dělal vědomě nebo nevědomě.

    Únava je projevem nedostatku energie v buňkách. Energie ve formě molekul ATP (adenosin trifosfát) se tvoří v mitochondriích, buněčných elektrárnách. Jestliže jsou hlavním zdrojem energie sacharidy (glukóza), vznikají při jejich spalování v mitochondriích volné radikály, které je poškozují. Je to jako když létají jiskry z parní lokomotivy. Buňky potřebují antioxidanty, které je proti volným radikálům chrání. Při jejich nedostatku dochází k jejich poškození. Spalování tuků je čisté a efektivnější. Proto jednou z běžných příčin únavy je konzumace stravy bohaté na sacharidy a současně chudé na antioxidanty a jiné důležité látky. Jak taková strava vypadá? Převažují v ní potraviny založené na obilí (moučné výrobky), obsahující sladkosti, ale málo zeleniny, která se nekonzumuje denně. Obvykle je tato kombinace doplněna rafinovanými rostlinnými oleji, které jsou v době použití dávno žluklé. Tyto oleje jsou koncentráty volných radikálů. Prvním krokem, jak zlepšit únavu, je proto zvýšit příjem zeleniny. Měla by tvořit nejméně polovinu každé porce, lépe dvě třetiny. Část by měla být syrová a kvašená. Měly by se jíst všechny barvy, co nejvíc druhů. Zdravá strava by měla také obsahovat dostatek bílkovin, ideálně z kvalitních živočišných zdrojů, které sebou automaticky nesou zdravé tuky, zinek, vitamíny, železo, cholin aj. Výměna oleje je asi tou nejdůležitější změnou, který by každý měl udělat. Vyhoďte rafinované oleje ze semen a jezte pouze tuky, které vyrobila příroda, ne továrna.

    Potravinové alergie a intolerance jsou další častou příčinou únavy. Typická je kombinace duševních a tělesných příznaků. Tzv. mozková mlha, neschopnost jasně přemýšlet, pocit zdrogování, narušení paměti a kognitivních funkcí, deprese apod., obrovská potřeba spánku a hlavně velmi těžká rána, kdy se člověk sice probudí, ale není schopen fungovat. Je to jiné než obyčejné nevyspání. Je to podobné situaci, kdy si vezmete lék na usnutí a musíte vstát dříve, než z vašeho těla vyprchá. K tomu tělesná únava, tíha končetin. Mohou, ale nemusí být příznaky, které by vás varovaly, že příčina je mimo mozek, konkrétně ve střevě: jakékoli zažívací potíže, hlavně reflux, plynatost, nepravidelná stolice, alergické příznaky, bolesti a ztuhlost kloubů, šlach a svalů, fibromyalgie, přibírání na váze… Potíže mohou přijít velmi plíživě během několika let a mohou se přisoudit stárnutí (není ale normální se takhle cítit v žádném věku!), nebo mohou přijít vcelku náhle po poškození střeva a imunity: kúra antibiotik a jiných léků poškozujících střevo, střevní a jiná infekce, očkování, období stresu a extra špatné stravy, užívání hormonů.

    Poučení číslo dvě: mozek je častým cílem alergenů. Mechanismy jejich účinku jsou různé. Buď spustí imunitní reakci a příznaky jsou způsobeny zánětem (může jít i o dosud neznámé mechanismy), nebo alergen působí jako droga, jeho části stimulují mozkové buňky podobně jako neurotransmitery. Je to častější, než si myslíte. Nejčastějšími pachateli jsou tzv. neoantigeny — bílkoviny, které jsou cizí lidským genům. Lepek, obsažený ve výrobcích z moderní pšenice, kasein, změněný zpracováním mléka (pasterizace a homogenizace, také druh krav je důležitý), sója, zpracovávaná zcela novými metodami, nerespektujícími její záludnosti, ale i vejce, zejména sušená ve formě produktů, používaných v potravinářském průmyslu. Lze přidat u kukuřici — GMO potravinu číslo jedna. Problém s těmito antigeny je v tom, že jsou všude, prakticky v každém výrobku, i tam, kde byste je nečekali. Co má proboha lepek co dělat v šunce nebo klobáse?! A co tam dělá sója? Kukuřičný škrob a sirup jsou běžná a levná plnidla, spojovadla a sladidla. Takže je jíme denně (kdykoli jíme něco vyrobeného, ne vypěstovaného), často několikrát denně, a to v podobě, v jaké je příroda nestvořila, a cpeme to do svého zažívacího systému, který je již poškozený a takovou zátěž nezvládá.

    Další příčinou únavy je kolísání hladiny krevního cukru a hypoglykémie. Sama jsem zažila obrovský vliv změny paliva, přechod ze spalování glukózy na tuky. Před více než dvěma lety jsem se pustila do pravěké stravy. Výsledky předčily cokoli, co jsem do té doby podnikla, ať šlo o jiné změny ve výživě, psychoterapii, spirituální aktivity, výživové doplňky apod. Zpětně jsem si uvědomila, že jsem i při vcelku zdravé stravě (ano, celozrnné obilniny, luštěniny, ovoce…) měla několikrát denně hypoglykémii, že moje potíže se šlachami a zažíváním byly nejen z lepku, ale z obilí vůbec (i když lepek je bezkonkurenční v jejich vyvolání) a že sacharidy jsou velmi výkrmné, proto jsem tloustla i přes aktivní životní styl.

    Poučení třetí: jestliže vám energie výrazně kolísá během dne a musíte pravidelně jíst, pak vám výrazně kolísá krevní cukr. Kromě zjevného nepohodlí to způsobuje každodenní spuštění stresové reakce, kterou vaše tělo vnímá úplně stejně, jako kdyby prchalo před šavlozubým tygrem. Přidáte-li si k tomu obvyklé stresory, jako je zlý šéf, hrozící termíny, zlobivé děti apod., vaše nadledvinky mají co dělat.

    Jejich oslabení je další často nerozpoznanou příčinou únavy. V alternativní medicíně se setkáme s pojmem „adrenal fatigue“, tj. únava nebo vyčerpání nadledvinek. Konvenční medicína tento stav nezná, zná jen skutečné selhání nadledvin, tzv. Addisonovu nemoc. Příznaky jsou velmi podobné příznakům špatně fungující štítné žlázy. Únava nadledvin má tři stádia. Rozpoznají se podle hladiny kortizolu. Kortizol je životně důležitý hormon. Vzájemně se ovlivňuje s jinými hormony, proto se porucha nadledvin projevuje prakticky kdekoli v těle. Kortizol se vyplavuje v situaci ohrožení, kdy má zabezpečit uvolnění energetických zásob pro okamžitou potřebu. Potlačuje imunitní systém, zvyšuje bdělost, zvyšuje krevní tlak, zrychluje puls. Na stresové reakci se podílejí i jiné hormony, hlavně adrenalin a noradrenalin. Problém je v tom, že mozek nerozlišuje mezi útokem šavlozubého tygra a řvoucím šéfem, mezi bojem s nepřítelem a hádkou s manželkou, mezi živelnou katastrofou a dopravní zácpou. Stres má být pár minut denně a po něm má přijít dostatečná doba na zklidnění. Ale dnešní lidé jsou ve stresu prakticky pořád. Je to jako kdyby jeli stylem brzda-plyn, x-krát za den šlápli na plyn až k podlaze a hned brzdili. Stresory jsou nejen duševní vjemy, ale i vysokosacharidová strava a následné hypoglykémie, chemie ze všech zdrojů, narušení spánku (umělé osvětlení, obrazovky), příliš rychlý život, zaplavování vjemy, neustálá potřeba přeskakovat s pozorností (multitasking není možný!), málo pohybu atd.

    První fáze poruchy nadledvin je charakterizovaná celkově zvýšenou stresovou odpovědí, hladina kortizolu dodržuje denní křivku, ale je celkově výš než u zdravého. Člověk se cítí stresován, vnímá tlaky, které na něj působí. Má problém se večer uklidnit a usnout. Může trpět nespavostí. Instinktivně tíhne večer k sacharidovým jídlům, protože inzulín snižuje kortizol a teprve nízký kortizol umožní vyplavení serotoninu a melatoninu a dovolí usnout. Laboratorně se tato fáze ukáže celkově zvýšenou hladinou kortizolu. Člověk v této fázi obvykle hezky tloustne.

    Druhá fáze se projevuje narušením denního rytmu vyplavení kortizolu. Jeho hladina je normálně nejvyšší ráno, kdy nás vzbudí, jsme bdělí a aktivní. Nízká hladina kortizolu ráno znamená obtížné probouzení. Člověk má problém se dostat z postele, sáhne po kávě a jiných stimulantech. Večer jeho hladina kortizolu naopak stoupne a nemůže usnout. Sklon k ponocování a neschopnost usnout před půlnocí a z toho pramenící těžká rána jsou ukazatelem narušeného cirkadiánního rytmu vyplavování kortizolu a souvisejících hormonů. Člověk v této fázi vylučuje kortizolu přiměřeně, ale ve špatnou denní dobu. V této fázi se nacházejí lidé pracující ve směnném provozu.

    Třetí fáze je vyčerpání. Člověk už nedokáže vyrobit dost kortizolu a má absolutně sníženou hladinu. Projevuje se to celkovou únavou, svalovou slabostí, nízkým krevním tlakem, který klesá při rychlém postavení (správně má trochu stoupnout), chutí na slané (je i nízká hladina aldosteronu, organismus ztrácí sůl), poklesem pohlavních hormonů (snížené libido, potence, poruchy menstruace, neplodnost), sníženou funkcí štítné žlázy (kompenzační mechanismus, šetřící energii v situaci chronického ohrožení).

    Únava doprovází také infekce. Chronický zánět je silný stresor. Viry jako EBV, borelie, mykoplasmata, kvasinky i paraziti umí ošálit imunitní systém, často ho oslabí a vedou k únavě. Neustálé dráždění imunitního systému bere tělu energii.

    Další příčinou únavy je chronická expozice toxinům ze vzduchu, potravy, vody, různých prostředků pro očistu domácnosti i těla, kosmetiky apod. Kůže je orgán s obrovskou kapacitou vstřebávat, využívá se toho při výrobě léků. Existují náplasti s hormony, analgetiky apod. Podívejte se kolem sebe, co vše máte v koupelně a komoře, co si patláte na tělo, v čem myjete nádobí, v čem perete prádlo, jakou vodu pijete. V dnešní době je znečištění všude, toxiny byly nalezeny v tělech ledních medvědů a novorozených dětech Inuitů, ale máme do jisté míry možnost naši expozici ovlivnit. Čistička vzduchu, domácí rostliny, pobyt v přírodě, sauna, filtr na vodu, babičkovské prostředky na údržbu domácnosti, bio kosmetika apod., to vše se počítá. Pravidlem by mělo být, nemazat na tělo nic, co bychom nebyli ochotni sníst. Snažte se jíst bio potraviny, kdykoli to jde. V praxi to obvykle znamená soustředit prostředky na nákup bio živočišných potravin. Zvířata jsou výš v potravním řetězci, rostliny sebou navíc nesou látky pomáhající toxiny zneutralizovat.

 

Shrnutí základních informací

    Základní vyšetření při únavě musí vyloučit zřejmé příčiny, jako je chudokrevnost, poruchy štítné žlázy, jater (sk: pečene) a ledvin (sk: obličiek), nedostatek bílkovin, zjistit homocystein, CRP, potravinové alergie, chronické infekce. Také testy na funkci nadledvin (křivka vylučování kortizolu ve slinách, DHEA), glukózový toleranční test, nejméně 3-hodinový.

    Úprava stravy: zelenina, zelenina, zelenina, dost bílkovin, červené maso a vnitřnosti (skutečné tonikum!), tuky, velmi omezeně sacharidy. Žádné obilniny, nebo aspoň ne lepek, škrobové potraviny by neměly být jedinou přílohou, maximálně malá hrstička ve vařeném stavu. Jestliže máte po jídle za 2–3 hodiny hlad nebo slabost, toužíte po sladkém, pak máte hypoglykémie a jíte prostě moc sacharidů. V dalším jídle přidejte tuky a uberte sacharidy.

    Z doplňků výživy probiotika, omega 3 mastné kyseliny, vitamín D, B komplex, kyselina listová, betain (methylační podpora), koenzym Q10, zinek, selen, magnesium. Adaptogeny v případě oslabených nadledvin.

    Omezte stres: mějte odvahu změnit, co změnit můžete, sílu vydržet, co změnit nelze, ale hlavně pěstujte moudrost, abyste to od sebe rozeznali. Zjednodušte si život, neřešte blbosti, aktivně hledejte možnosti relaxace, odpočinku, kreativity, lásky, seberealizace a energii investujte jen do vztahů, které vás obohacují, ne ubíjejí.

 

<<< Předchozí část seriálu       Obsah seriálu

 


    Jen díky dobrovolným příspěvkům čtenářů a posluchačů může Svoboda v očkování přinášet všem lidem bezplatně důležité informace (nejen) o očkování. Pokud si myslíte, že naše práce má hodnotu, a pokud je to ve vašich možnostech, přispějte, prosím, na další chod této stránky. Každá koruna je dobrá a díky za ní!
    Můžete však přiložit ruku k dílu i jiným způsobem.